Velkommen til Børneinstitutionen Skanderup
Skanderup er en integreret naturprofil institution. Det betyder, at børnene kan gå her fra vuggestuen og frem til SFO/skolestart. Vores dagligdag, aktiviteter og pædagogik tager udgangspunkt i udeliv og natur.
Vi er beliggende i hjertet af Rødovre tæt på grønne områder og offentlig transport.
Vuggestuen er fordelt på 4 stuer: Sommerfuglen, Mariehønen, Brumbassen og Guldsmeden.
Børnehaven er fordelt på 2 stuer: Pindsvin og Flagermus.
Skolegruppen er tilknyttet vores skovhytte og kører derop hver dag hele året rundt. Vi bliver hentet hver dag ca. kl. 8.30 af en bus, som vi deler med Børneinstitutionen Søtorp. Vi er tilbage ca. kl. 15.30. Om fredagen er vi dog hjemme ca. kl. 15.00. Skolegruppen som skal i skoven skal være her senest kl. 8.15. Vi har 24 børnehavepladser og 4 voksenpladser til rådighed i bussen.
Dagligdagen i Skanderup
Vi åbner kl. 7.00. I sommeråret åbner vi ude på vuggestuens legeplads og i vintermånederne åbner vi inde i en vuggestuegruppe.
Kl. 7.30 deler vuggestuen og børnehaven sig op. De børnehavebørn som møder ind efter kl. 7.30 skal afleveres i børnehaven.
Kl. 9.00 afholdes der samling på alle stuer i Skanderup. Til samling snakker vi om dagens gang, synger eller andet. Skolegruppen holder samling ved ankomst til skovhytten. Vi ønsker ro til fordybelse i vores samlinger og henstiller derfor til, at afleveringer sker inden kl. 9.00 med mindre andet er aftalt med stuen. Alle børn har mulighed for at spise et mellemmåltid i forbindelse med samling.
Efter samling har vi forskellige aktiviteter; fx leg på stuerne, legepladsen, krea, rytmik, sproggrupper og/eller ture i nærmiljøet.
Fra ca. 10.45-11.30 spiser vi på de forskellige stuer.
Efter frokost sover vuggestuebørnene og enkelte børnehavebørn til middag i tidsrummet 12.00-14.00 og resten er på legepladsen imens.
Efter legeplads/middagslur spises der eftermiddagsmad i vores caféer som vi har i 2 af vuggestuerne og på 1 børnehavestue.
Vi arbejder både i understøttende læringsmiljøer igennem året med de seks nationale læreplanstemaer og tematisk med natur og andre emner.
Hjemme, på ture i nærmiljøet såvel som i skovhuset lægger vi stor vægt på at give børnene så gode rammer som muligt for at føle sig trygge, lege og udvikle sig. Naturen, udemiljøer og skov understøtter lege- og læringsmiljøer. Sanserne og fantasien stimulere og børnene leger længe og fantasifuldt med det, de kan finde i naturen. Der er ligeledes god plads til at løbe, klatre og bruge kroppen, men også mange kroge, hvor man kan lege med et par kammerater uden for mange forstyrrelser. I skoven kommer jeres barn til at opleve en stor frihed, hvilket også går hånd i hånd med, at de udvikler en stor selvstændighed og ansvarlighed og herigennem selvværd.
Vi syntes, at det er godt at lære at lege og færdes ude i al slags vejr hele året. Kun storm og torden behøver at holde os inde.
Særlige forventninger til forældrene
Hvis jeres barn skal få fuldt udbytte af at komme i en institution, som har en naturprofil, der både tager på mange ture, bruger legepladsen meget og er i skovhuset, kræver det, at tøjet er varmt, praktisk og på alle måder hensigtsmæssigt hele året, idet barnets velbefindende er helt afhængigt af dette.