Velkommen

Velkommen til Naturprofil institution Skanderup.

Vi er beliggende i hjertet af Rødovre, tæt på grønne områder og offentlig transport.

Personalet vil godt byde de nye børn og forældre velkommen til Skanderup.

Skanderup er en integreret naturprofil institution. Det betyder, at børnene kan gå her fra vuggestuen og frem til SFO/skolestart.
Vores dagligdag, aktiviteter og pædagogik tager udgangspunkt i udeliv og natur.

Vuggestuen er fordelt på 3 stuer: Sommerfuglen med 13 børn, Mariehønen med 13 børn og Brumbassen med 9 børn.

Børnehaven er fordelt på 3 stuer: Delfin, Pingvin og Koglerne med ca. 24 børn.

Dagligdagen i Skanderup og i skoven.

Institutionen åbner kl. 7.00 og fra kl. 7.00 til 7.30 kan børnene få morgenmad eller spise medbragt mad. Kl. 7.45 går en voksen ud på legepladsen med de børn som skal med skovbussen. Når kl. er 8.00 deles vuggestue- og børnehavegruppen. De skovbørn som møder ind efter kl. 7.45 skal aflevere deres barn ude på legepladsen.

Stuernes hverdag kører efter en rytme, der skaber ramme for indhold og aktiviteter. Børnene hjemme i huset skal være her senest kl. 9.00, med mindre andet er aftalt, og børnene som skal i skoven skal være her senest kl. 8.15. Dette er for at have mulighed for at gennemføre længerevarende forløb/aktiviteter sammen med børnene.

Efter frokost sover vuggestue børnene og enkelte børnehavebørn til middag.

Efter legeplads/middagslur spises der frugt, som er med hjemmefra, vuggestuebørnene tilbydes også brød.

Vi arbejder både i understøttende læringsmiljøer igennem året med de seks nationale læreplanstemaer og tematisk med natur og andre emner..

Alle børnehavebørn kommer på skift op i vores Skovhus. Vi bliver hentet hver dag ca. kl. 8.30 af en bus, som vi deler med børneinstitutionen Søtorp, og er tilbage ca. kl. 15.30. Om fredagen er vi dog hjemme ca. kl. 15.00. Vi har 24 børnehavepladser og 4 voksen pladser til rådighed. Børnehavestuerne  kommer på skift i skoven 1 uge af gangen.

Hjemme, såvel som i skoven lægger vi stor vægt på at give børnene så gode rammer for at lege som overhovedet muligt. Vi syntes naturen, udemiljøer og skov giver gode lege- og læringsmiljøer. Sanserne og fantasien stimuleres og børnene leger længe og fantasifuldt med det, de kan finde i skoven. Der er god plads til at løbe, klatre og bruge kroppen men også mange kroge, hvor man kan lege  med et par kammerater uden at blive afbrudt alt for ofte. I skoven kan jeres barn komme til at opleve en stor frihed, hvilket også nødvendig må gå hånd i hånd med, at de udvikler en stor ansvarlighed.

Vi syntes, det er godt at lære at lege og færdes ude i al slags vejr hele året. Kun storm og torden behøver at holde os inde. Men selvfølgelig er vi længere tid ude om sommeren end om vinteren. I perioder kan det være så vådt eller koldt, at vi ikke syntes det er forsvarligt at være ude i mange timer.

Særlige forventninger til forældrene

Hvis jeres barn skal få fuldt udbytte af at komme i en institution som har en naturprofil, der både tager på mange ture hjemmefra og i skoven, kræver det, at tøjet er varmt, praktisk og på alle måder hensigtsmæssigt hele året, idet barnets velbefindende er helt afhængigt af dette. Når vi skal op i skovhuset er tøjet som udgangspunkt altid lange bukser og langærmet t-shirt samt lukkede sko. Denne påklædning er nødvendigt